Samorządowe Przedszkole w Poniatowie

Obraz przedszkola

 
 
Przedszkole Samorządowe w Poniatowie rozpoczęło działalność dzięki inicjatywie rodziców i zainteresowanych około 1965 r. Początkowo mieściło się w prywatnym budynku na ulicy Przedszkolnej. Aktualnie ma swoją siedzibę przy ul. Piotrkowskiej 11 w budynku po byłym urzędzie. Organem prowadzącym jest Gmina Sulejów.
Do przedszkola prowadzi piękna alejka świerkowa. Placówka usytuowana jest blisko lasu, często odwiedzanego przez dzieci, otoczona terenem zielonym z poletkiem doświadczalnym i ośrodkami edukacji przyrodniczej dla wychowanków. Wśród drzew i krzewów rozmieszczony jest sprzęt rekreacyjno – sportowy dla dzieci do zabaw na świeżym powietrzu.
W budynku przedszkola na parterze mieszczą się dwie sale zajęć, szatnia, łazienka i blok żywieniowy. Na piętrze znajduje się sala rekreacyjna przeznaczona do zajęć rytmicznych i ruchowych oraz sala do leżakowania dla dzieci młodszych. Placówka bardzo dobrze jest wyposażona w zabawki dla dzieci, pomoce dydaktyczne, w sprzęt do ćwiczeń i zabaw ruchowych oraz instrumenty do zajęć rytmicznno – muzycznych.
Do przedszkola, do dwóch grup wiekowych, uczęszcza 50 dzieci. Kadra pedagogiczna, o wysokich kwalifikacjach zawodowych, troszczy się, aby pobyt dzieci w placówce był atrakcyjny, efektywny i bezpieczny. Nauczyciele współpracują z rodzicami w celu stworzenia przyjaznego dziecku przedszkola, wspomagają jego rozwój, budzą wrażliwość przedszkolaka na piękno przyrody, ruch i zdrowe żywienie. Dają dziecku możliwość samorealizacji, pracy z innymi, kreatywnego myślenia, działania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach.
Przedszkole posiada własną kuchnię, której pracownicy wyjątkowo dbają o zdrowe i smaczne posiłki, współpracują z nauczycielami w zakresie realizacji zadań dotyczących zdrowego żywienia. Wszyscy pracownicy przedszkola stoją na straży praw człowieka, pomagają sobie i szanują się nawzajem.
Zespół, realizując działania wynikające z opracowanej przez nauczycieli „Koncepcji Pracy Przedszkola” zmierza do osiągnięcia celu, jakim jest wszechstronne przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole, poprzez realizacje zadań zawartych w podstawie programowej.
Nauczyciele często stosują twórcze i aktywne metody pracy: „Dobrego Startu” M. Bogdanowicz, edukacji matematycznej – E. Gruszczyk-Kolczynskiej, K. Orffa, R. Labana, W. Sherborne, a także „Pedagogikę zabawy”. Prowadzą działania nowatorskie zmierzające do:
  • samodzielności i samoobsługi wychowanków,
  • prac i obserwacji na poletku doświadczalnym i w ośrodkach edukacji przyrodniczej – karmniki, budki lęgowe, rośliny chronione,
  • ciekawych metod ekspresji plastycznej,
  • realizacji projektu „Ćwiczyć każdy może” - certyfikat przyznany przez MEN „Przedszkole w ruchu”,
  • wyjazdów na zajęcia edukacyjne do biblioteki, rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
  • uczestniczenia w projekcie wspomagającym realizację i osiągnięcie celów wychowania przedszkolnego określonych w podstawie programowej pt. „Poszukiwacze przygód”.
 
Dzieci biorą udział w zajęciach dodatkowych, dzięki czemu mają one możliwość rozwijać swoje zainteresowania i zdolności: czytelnicze, plastyczne, przyrodnicze, muzyczne. Wychowankowie biorą udział w wielu konkursach, itp. wewnętrznych i zewnętrznych, w programach edukacyjnych, prozdrowotnych, ekologicznych o zasięgu ogólnopolskim, gminnym oraz lokalnym.
Placówka współpracuje z licznymi instytucjami oraz lokalną społecznością dzięki czemu może liczyć na wsparcie i pomoc (również materialną). Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom lokalnego środowiska przedszkole podejmuje, wspólnie z całą społecznością przedszkolną (dzieci, rodzice nauczyciele i wszyscy pracownicy przedszkola) działania ekologiczne, organizuje akademie, uroczystości, kiermasze, wyjazdy, wycieczki rodzinne, bale integracyjne z udziałem rodziców i zaproszonych gości oraz dni otwarte przedszkola.
Najważniejsze korzyści, jakie dzieci odnoszą dzięki wyżej wymienionej współpracy, to wyrabianie nawyków poprawnego zachowania się w różnych sytuacjach, czynna prawidłowa postawa w stosunku do ochrony środowiska. Poczucie dzieci, że jestem potrzebny, potrafię wiele dać od siebie, potrafię zadbać o środowisko przyrodnicze, potrafię współpracować z rówieśnikami, jestem zdrowy i sprawny fizycznie.
 
Swoje cele przedszkole osiąga poprzez zróżnicowane formy współpracy z rodzicami, które z całą pewnością mówią o otwartości przedszkola dla dzieci i ich rodzin - zebrania; spotkania indywidualne; warsztaty dla rodziców prowadzone przez psychologa i pedagoga z PPP; „wykorzystanie” rodziców, jako ekspertów np. pielęgniarka, policjant, strażak, leśnik; itp.
Dzięki świadomej organizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego we współpracy z rodzicami placówka wpływa na prawidłowy rozwój osobowości dziecka, jego postawy, zachowania i system wartości.